آرزوهایی که در آن‌ها خیر و صلاح نیست
 
سبک زندگی اسلامی
 
 

دین - شرح حدیثی از امام جعفر صادق (ع) توسط آیت الله مجتبی تهرانی


اغلب ما انسان‌ها، آنچه را که داریم قدرش را نمی‌دانیم و شکرش را به جا نمی‌آوریم و فقط به آنچه نداریم فکر می‌کنیم و آرزوی آن را در دل می‌پرورانیم، چه بسا اگر به آن چه آرزو داریم دست یابیم، تازه گرفتاری‌هایمان شروع شود.
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: چه بسیارند نعمت‌هایی که خداوند متعال به بنده خود عطا می‌کند، بدون آن که بنده آرزوی آن نعمت‌ها را کرده باشد؛ و چه بسیار آرزومندانی که چیزهایی را آرزو می‌کنند که خیر و صلاح آنان در آن آرزو نیست. (۱)
شرح حدیث:
خداوند به انسان نعمت‌هایی عطا می‌کند که حتی به فکر و ذهن او خطور نکرده که آرزویش را بکند و هیچ گونه درخواستی هم نکرده است؛ نعمت‌های فراوانی که من نمی‌خواستم و نمی‌دانستم، ولی خداوند از روی فضل و رحمت خویش و بنا بر مصلحت و خیر انسان چه مادی و چه معنوی به او عنایت فرموده است. چه بسا انسان آرزویی می‌کند و به دنبال آن می‌رود و به آن هم می‌رسد، ولی بعد از رسیدن به آن آرزو تازه مصیبت و گرفتاری او شروع شده و پشیمان می‌شود.

 


آرزو و درخواست نعمتی از خداوند نکردی ولی چون خیر تو در آن بود به تو داده است. گاهی نیز آرزو و درخواستی کردی و به بعضی از آن‌ها رسیدی؛ اما دیدی وامصیبتا و بی‌خود آرزو کرده‌ای. مانند مال، مقام، فرزند، فلان همسر و... انسان که علم و قدرت کافی ندارد و خیر و صلاح خویش را آن‌چنان که باید نمی‌داند، چه باید بکند!؟ بهترین و تنها راه‌حل این است که آرزوها و حاجت‌های خود را نیز به عهده او بگذارد؛ زیرا خیر خود را تشخیص نمی‌دهد که چه بخواهد تا به نفع او باشد؛ پس باید نفع و خیر را از خدا بخواهد تا او خودش انتخاب کند. ولی انتخاب راه درست و صحیح برعهده خود انسان است.
نمی‌شود که کارهای انسان شر باشد ولی از خداوند طلب خیر کند؛ زیرا نتیجه عمل شر، شر است. ولی ثمره و میوه خوبی، خیر و برکت است. انسان بگوید: «حسبُنا الله و نعمَ الوَکیل» و یا «اُفوِّضُ اَمری اِلَی الله»

پی نوشت:
۱. بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۲۴۳
/۳۰۴۶۲

منبع: خبر آنلاین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, :: 1:43 :: توسط : عاطفه خلیلی

درباره وبلاگ
سلام به وبلاگ من خوش آمدید وبلاگ سبک زندگی اسلامی ، اقدامی کوچک در راه تحقق هویت واقعی ما ایرانیان مسلمان است . هویتی که ما را از دیگران جدا کند و با اتکاء به آن به خود ببالیم و تاثیر گذار باشیم .
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی اسلامی و آدرس islamiclife.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 2
بازدید کل : 11768
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1